Köttbullar

Ikväll ska jag laga köttbullar och spaghetti, tänkte jag när jag cyklade hem från jobbet.

Letade fram en kokbok och började titta efter recept. I ett av recepten stod det att man skulle ha havregryn i. "WTF?! Havregryn i köttbullar? Hur? Varför? Blä?"

Inser sedan att kokboken heter "Mat för barn". Jag ringer mormor istället:

Ida: Mormor, kan jag få ditt recept på köttbullar?
Mormor: Recept? Men jag har ju inget recept. Jag har det i huvudet.
Ida: Jaaa? Men kan du inte säga hur receptet i huvudet ser ut då? För jag ska göra köttbullar. Nu.
Mormor: *Ger mig receptet*

Några minuter senare:

Ida: Emma, köpte du och pappa spaghetti innan?
Emma: Spaghetti? Skulle vi det?
Ida: Men ja! Det står ju på inköpslistan.
Emma: Vilken lista? Du sa ju att du skulle lägga den på köksbordet, men jag hittade ingen.
Ida: Men åh, jag råkade lägga den på köksbänken istället, såg du inte den?
Emma: Nej och inte pappa heller. Vi köpte ingen annan pasta heller.
Ida: H-E-L-V-E-T-E. Jag vill ha spaghetti!
Emma: Men cykla och köp då gnällspik! Du är väl inte fem år?!
Ida: Nääe, men jag cyklade förbi affären på vägen hem och jag orkar inte cykla tillbaka. Kan inte du göra det?
Emma: Men kan vi inte ha nudlar istället då? Det finns ju hemma.
Ida: NUDLAR?? Till KÖTTBULLAR? Skojar du? Aldrig att jag äter nudlar till köttbullar!
Emma: Du är ju hopplös! Jag löser det, jag går in till Susanne och hämtar.

Sagt och gjort. Vad hade vi gjort utan våra kära grannar med spaghetti i skafferiet?

När jag och Emma någon timma senare lyckats rulla köttbullar enligt mormors recept, ätit dem och jag höll på att plocka disken, ringer mormor.

Mormor: Gick det bra att göra köttbullarna? Blev de goda?
Ida: Nja, inte lika goda som de du gör, men fullt ätliga. Tack för receptet.
Mormor: Varsågod! Du...vill ni inte komma på middag snart? Hur jobbar du imorgon?

Alltså...ska jag tolka detta som om hon tror att vi svälter...?
Inte så äckliga som de ser ut!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0